De voordelen van DC-DC opladers

De voordelen van DC-DC opladers

-

Veel lichte bedrijfswagens hebben steeds meer elektrisch gereedschap aan boord. Deze apparatuur moet ook worden gevoed. Hiervoor worden hulpaccu‘s in het voertuig geïnstalleerd.

De hulpaccu‘s verschillen qua grootte en specificaties en worden gebruikt voor het voeden van gereedschap op het moment dat er geen netvoeding is. Een volledig opgeladen hulpaccu is voor veel werknemers noodzakelijk als zij een betrouwbare voeding nodig hebben om hun elektrische gereedschap te kunnen gebruiken. Aankomen bij een klus en de vereiste werkzaamheden niet kunnen uitvoeren, kan leiden tot ontevreden klanten en verloren inkomsten.

 

 

Er zijn verschillende soorten laadsystemen voor hulpaccu‘s. Het gebruik van een spanningsgevoelig relais (VSR) is de traditionele keuze. Een DC-DC oplader vormt echter een slim alternatief. Beide methoden laden de hulpaccu op met behulp van de startaccu van de auto. Ze werken echter op verschillende manieren.

Als een relais wordt gebruikt om de hulpaccu op te laden, zijn de start- en hulpaccu‘s van elkaar gescheiden en kan de startaccu alleen worden geladen als de motor is gestart. Als de laadspanning een bepaald niveau bereikt, wordt het relais geactiveerd en worden zowel de start- als hulpaccu‘s geladen. Zodra de motor wordt afgezet en de accuspanning daalt, schakelt het relais weer uit en zijn de start- en hulpaccu‘s van elkaar gescheiden. Nu kan de hulpaccu worden gebruikt om gereedschap te voeden, zonder dat er stroom van de startaccu wordt onttrokken.

Bij het gebruik van een relais, heeft de hulpaccu altijd wat minder vermogen dan de startaccu. Dit kan in sommige gevallen leiden tot vroegtijdige storingen door sulfatering. Bovendien neemt de laadstroom naar de hulpaccu af, naarmate de startaccu verder wordt opgeladen, waardoor het langer duurt om de hulpaccu op te laden.

Tegenwoordig hebben veel operators van bedrijfswagens problemen met de laadcapaciteit van hun accu‘s. Dit komt vaak doordat fabrikanten hun lichtgewicht voertuigen met slimme dynamo‘s uitrusten om aan de strenge eisen op het gebied van brandstofverbruik en emissies te voldoen. Dit maakt het zeer moeilijk om de hulpaccu met behulp van het traditioneel relais op te laden. Hoewel veel voertuigen van slimme dynamo‘s zijn voorzien, zijn ze vaak toch standaard met een hulpacculaadsysteem met relais uitgerust.

 

 

De relais schakelen de spanning van de start- en hulpaccu's tegelijk in en uit op basis van drempelwaarden om te garanderen dat de hulpaccu wordt geladen als de motor draait. Als echter een slimme dynamo is geïnstalleerd, kan de uitgangsspanning zo laag worden, dat het relais wordt uitgeschakeld. Als de output van de slimme dynamo lager is dan de drempel voor de laadspanning, wordt er niet geladen. Hierdoor zal de hulpaccu minder worden geladen dan bij een systeem met een traditionele dynamo. Aangezien de relais regelmatig in- en uitschakelen door de grote en snelle spanningsverschillen van een slimme dynamo, zullen de hogestroomcontacten de neiging hebben om vroegtijdig uit te vallen.

Dit probleem is er met DC-DC opladers echter niet. DC-DC opladers zijn een efficiënt alternatief voor relais. Ze werken eigenlijk net zoals de oplader bij u thuis. Maar in plaats van dat de oplader is aangesloten op de netvoeding, wordt hij aangesloten op de chassisaccu van het voertuig. Een DC-DC oplader zorgt voor twee, volledig van elkaar gescheiden, elektrische systemen. Als de motor niet draait, zijn de start- en hulpaccu‘s elektrisch van elkaar geïsoleerd. Hierdoor kunnen de accu‘s elkaar niet ontladen en kan de hulpaccu altijd worden volgeladen. Bij lichte bedrijfswagens met slimme dynamo vormt een DC-DC oplader (dit in tegenstelling tot een relais) de sterk fluctuerende spanningen van de slimme dynamo op elk moment om tot de optimale laadspanning voor de hulpaccu.

 

Bij voertuigen met een traditionele dynamo kan een relais of DC-DC oplader worden gebruikt voor het opladen van de hulpaccu, maar een DC-DC oplader zal altijd dieper laden.

Iedere accu heeft een maximale laadstroom en daarom wordt een oplader aangeraden die geschikt is voor juist die accu. Over het algemeen geldt dat hoe kleiner de accu, hoe lager de maximale laadstroom is. Als een accu slechts 25A opneemt, laadt deze niet sneller op als een accu van 40A wordt gebruikt in plaats één van 30A. Een grotere oplader laadt de hulpaccu dus niet sneller op dan een kleinere oplader.

De DC-DC oplader van 30A van Modul-System bevat speciale software die garandeert dat de oplader de hulpaccu sneller oplaadt dan andere producten op de markt, zonder de levensduur van de accu negatief te beïnvloeden. De DC-DC oplader van Modul-System wordt geleverd met alle montagematerialen, is eenvoudig te installeren en garandeert dat de juiste bedrading en zekeringen worden geïnstalleerd. Dit vereenvoudigt het proces en zorgt voor een snelle installatie. De DC-DC oplader van Modul-System vormt een efficiënte laadoplossing voor alle hulpaccu‘s en garandeert een betrouwbare voedingsbron voor onderweg.



De website maakt gebruikt van cookies.  Lees meer

Aanvaarden