Last Mile Deliveries

Last Mile Deliveries

-

Het transport van artikelen van verzendhubs naar hun eindbestemming en het afleggen van de 'laatste mijl' van de toeleveringsketen zijn essentieel in de huidige wereld van e-commerce.

De stijging van de e-commerce heeft het aantal en de frequentie van leveringen aan huis sterk doen toenemen en vooral in dicht bevolkte en stedelijke gebieden. Toenemende afleveringen aan huis in bebouwde gebieden dragen sterk bij aan filevorming en koolstofuitstoot. Het succes van de klimaatonderhandelingen in Parijs scherpt de eisen rond de CO2-uitstoot van voertuigen steeds verder aan wat uiteindelijk tot het geleidelijk uitfaseren van fossiele brandstoffen zal leiden. Nu overheden zich inzetten om nul emissie te bereiken verhogen fabrikanten drastisch hun inspanningen als reactie op een groeiende behoefte van de klant naar duurzame voertuigen.

Logistieke bedrijven zijn op zoek naar manieren om met klimaatverandering om te gaan. De elektrificatie van voertuigen is steeds meer in de gedachten van bedrijven waarvoor duurzaamheid cruciaal is voor hun toekomst.

Thomas Johansson, Vice President van Modul-System, werkzaam op het gebied van bedrijfswageninrichting, heeft kennis uit de eerste hand over de ontwikkelingen op de markt voor Light Commercial Vehicle (LCV). Thomas legt uit hoe de elektrificatie van bestelwagens op dit moment echt “de grote trend” is. “Het is waarschijnlijk dat elektrische bestelwagens de markt over gaan nemen. Dit zal langzamer plaatsvinden dan voor de personenwagen markt, maar de bestelwagenmarkt, die traditioneel enkele jaren achterloopt, zal onvermijdelijk ook deze trend volgen.”

 

 

Het 'Amazon-effect'

E-commerce blijft een groeistimulans voor veel bedrijven. Het 'Amazon-effect' verwijst naar de dramatische verandering in het winkelpatroon en de verwachtingen van klanten, die is gecreëerd door het nieuwe, concurrerende landschap van e-commerce, zoals grotendeels gevoerd door de online retailer Amazon.

De consumenten eisen steeds handigere opties voor snelle, gratis levering, wat druk zet op andere ondernemingen om, letterlijk, de ideale ervaring te leveren. De perfecte leverervaring speelt een grote rol voor de klantentevredenheid en draagt aanzienlijk bij tot herhaalaankopen. Het Amazon-effect is grotendeels verantwoordelijk voor de stijging van last mile deliveries en stimuleert tot veranderingen binnen de sector pakkettendiensten.

 

 

LCV’s voorop

Nu veel steden overwegen om verkeer helemaal uit hun centra te bannen, zijn vrachtwagens steeds minder welkom. Daarom wordt een toename gezien van de verkoop van LCV’s en dan vooral elektrische bedrijfswagens.

Elektrische bestelwagens zijn een steeds populairdere oplossing voor het dilemma van de last mile delivery. Van lage naar nul-emissiezones worden elektrische bestelwagens steeds meer toegepast. Elektrische bestelwagens bogen niet alleen op nul uitstoot en onbeperkte toegang tot nul emissie-zones in stedelijke gebieden, ze bieden ook een levensvatbaar en kosteneffectief alternatief voor veel organisaties.

Naast lagere onderhouds- en lopende kosten dan hun tegenhangers op diesel hebben elektrische bestelwagens andere voordelen zoals belastingen en kostenbesparingen door de 'groene' stimuleringsregelingen van de overheid.

De Deutsche Post DHL Group exploiteert momenteel de grootste elektrische fleet in Duitsland. In samenwerking met Ford maakt de Group onlangs de StreetScooter WORK XL. StreetScooters stoten geen koolstofemissies en geen lokaal luchtverontreinigende stoffen uit. Als onderdeel van haar ambitieuze GoGreen-campagne, heeft de Group het plan om het gehele wagenpark voor de levering van post en pakketten op middellange termijn te vervangen door elektrische voertuigen waarbij de elektriciteit afkomstig zal zijn van hernieuwbare energiebronnen.

Hoewel veel pakjes die dagelijks geleverd worden aankopen van Amazon zijn, werden deze tot voor kort geleverd door een verscheidenheid aan koeriers. Amazon heeft onlangs echter een regeling opgesteld waarmee mensen een lokale pakkettendienst kunnen beginnen om pakjes af te leveren met Amazons nieuwe fleet. Amazon kondigde aan dat het van plan is om te garanderen dat alle verzendingen in de toekomst netto nul koolstof worden. De retailgigant wil ervoor zorgen dat 50% van alle zendingen netto nul zijn in 2030. Als gevolg van dit project zal de Amazon fleet er zijn al 100 EV Mercedes Benz Sprinter Vans gekocht met plannen voor gebruik in Duitsland.

 

 Image: DPDHL

 

De inrichtingssector voorspelt toekomstige trends

Terwijl organisaties die prioriteit geven aan duurzaamheidsvraagstukken als eerste aan boord springen, nu elektrische bestelwagens goedkoper worden, zijn ze voor veel fleeteigenaren ook de eerste keuze.

In samenwerking met het wereldwijde logistiekbedrijf DPD heeft Renault onlangs een elektrisch en autonoom LCV-concept voor stedelijke pakkettendiensten onthuld. De EZ-PRO, ontworpen voor gebruik in stadscentra, bestaat uit een bemande pod, die virtueel is aangesloten op max, vier lastplatforms. DPD, die wereldwijd per dag 4,8 miljoen pakketten aflevert, heeft met Renault samengewerkt om realistische scenario’s voor gebruik te identificeren en zal het design en het gebruik van de EX-PRO blijven beïnvloeden.

 

Elektrische bestelwagens inrichten

Voor Modul-System is het Modul-Express bestelwagenassortiment een snel groeiende business area. Modul-System, die voorloopt op alle andere, past al lichtgewicht rekken, vloeren en tussenschotten toe om het gewicht van een bestelwagen laag te houden. Er wordt gebruik gemaakt van ultrasterk staal om het gewicht van accessoires sterk te reduceren. Het huidige aanbod ‘laatste kilometer’-oplossingen van Modul-System, van ultralichte tussenschotten en klapstoelen tot vloeren en legborden, voldoet al aan veel van de eisen voor elektrische bestelwagens. 

Natuurlijk brengt de elektrificatie van bestelwagens enkele aanvullende eisen met zich mee. Omdat gewicht van belang is voor het bereik van een elektrisch voertuig, moeten de gebruikte materialen ook hier zo licht mogelijk zijn. Daarnaast zijn elektrische voertuigen zelf zwaarder dan hun tegenhangers op brandstof, wat het bereik nog meer vermindert, net als de laadcapaciteit. Daarom worden de lichtgewicht fittingen die al zijn geïnstalleerd door Modul-System steeds belangrijker.

 

 

Bij elektrische bestelwagens kan er niet direct in de vloer van het voertuig worden geboord, omdat de kans bestaat op het beschadigen van de accu en bedrading. Met Modul-Floor worden armaturen toegevoegd met behulp van een aluminium vloer met rails en er wordt uitrusting bevestigd aan de extra rails. Het is ook waarschijnlijk dat in de toekomst de zijkanten van een voertuig niet langer geschikt zijn om in te boren. Modul-System lijmt nu al rails tegen de zijkanten van een elektrisch voertuig om te zorgen voor de veilige en zekere positionering van de armaturen.

Thomas Johansson ziet de inrichting van elektrische voertuigen niet als een marketing-nadeel. In tegendeel zelfs. Terwijl de trends in de LCV-markt zich blijven ontwikkelen is het belangrijk om aan kop te blijven. “De toevoeging van goede uitrusting aan een voertuig kan de tweedehands waarde verhogen.”

 

MODUL-EXPRESS

De website maakt gebruikt van cookies.  Lees meer

Aanvaarden